De puntjes op de i

// 10 oktober 2011

Als ondernemer wil je betrouwbaarheid uitstralen. Immers, betrouwbaarheid betekent duurzaamheid en daar worden klanten blij van - en jij ook. Je wilt echter niet alleen betrouwbaar overkomen, maar je wilt ook opvallen. Dus denk je lang na over je logo, je huisstijl, je website. Maar denk je net zo lang na over je webteksten? Of schrijf je maar wat op om in elk geval iets op de website te hebben als deze online gaat?

Tot mijn spijt als redacteur/tekstschrijver zie ik dat veel ondernemers een flitsende website hebben met een sterk logo en een prachtige uitstraling, die vervolgens in mijn ogen volledig teniet wordt gedaan door de slordigheidsfoutjes in de tekst. Val je op? Nou en of, en niet alleen door je uitstraling. Ben je betrouwbaar? Misschien weet je wel veel af van je product of dienst, maar let je ook op de details of krijg ik maar een half product? Eén d/t-fout lijkt niet belangrijk, maar als er meer foutjes zijn te bespeuren, ga ik toch twijfelen. En misschien ben ik wel je klant …

In mijn ogen is het dus net zo belangrijk om aandacht aan je teksten te besteden als aan je huisstijl. Aandacht voor details betekent aandacht voor je klant en daar wordt je klant blij van. Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat het Nederlands best een lastige taal is, want is het nu zzp-er, ZZP-er, zzp'er of ZZP'er? En hoe zit het dan met sociale()media()strategie? In mijn blog ga ik het allemaal uitleggen. Als redacteur/tekstschrijver heb ik talloze teksten nagekeken en ik weet heel goed dat het Nederlands geen gemakkelijke taal is. Daarom wil ik jullie helpen het bos weer door de bomen te gaan zien door jullie de geheimen van het Nederlands te onthullen.

En de antwoorden? Het is zzp'er: zzp is een afkorting en dat schrijven we zo veel mogelijk met kleine letter. Het woord zzp'er zelf is afgeleid van zzp en een afleiding bestaat uit een woord (of meer) dat zelfstandig kan voorkomen (zzp) en een woord (of meer) dat niet zelfstandig kan voorkomen (-er). Is de afleiding afkomstig van een afkorting – zoals bij ons woord het geval is – dan gebruiken we een apostrof, dus: zzp'er.
Verder schrijven we socialemediastrategie, alles aan elkaar. Het ziet er raar uit, maar vervang het woord maar door lange()afstandsloper: een lange afstandsloper is iemand die afstanden loopt en die lang is, en een langeafstandsloper is iemand die lange afstanden loopt. Wat wil je precies zeggen: dat je een mediastrategie hebt die sociaal is of dat je een strategie voor je sociale media hebt?